Hvert niveau i ledelseskæden – fra topchef til faglig leder i det udførende led – skal fagligt kunne udfordre det næste led i kæden, når der skal mere fokus på resultaterne.
Det forudsætter, at de har tilstrækkelig faglig indsigt til at kunne gå fagligt i dialog med og indtage en udfordrende rolle overfor næste led i kæden, som de har ledelsesansvaret for. Ellers er der overhængende fare for, at ledelseskæden knækker.
Publikationen peger på 10 temaer, der kan styrke sammenhængen i ledelseskæden, sætte større fokus på resultaterne og understøtte de faglige ledere bedre:
- Fokuser det faglige ledelsesjob skarpt på de faglige ledelsesopgaver
- Skab en struktur, der sikrer faglig ledelse tæt på medarbejderne
- Sørg for, at støttefunktioner understøtter faglige ledere og frigør tid til ledelse
- Gør strategier og mål synlige gennem hele ledelseskæden
- Sæt resultater fra kerneopgaverne på direktionsdagsordenen
- Skab homogene værdier og klare forventninger i hele ledelseskæden
- Gør evaluering af resultater til en hovedopgave i chefjobbet
- Tag ansvar som bindeled mellem strategisk niveau og udførende led
- Tag ansvar for de tværgående løsninger sammen med chefkollegerne
- Skab forpligtende ledelsesfællesskab.
Udover denne publikation formidles projektets resultater også i publikationen: Fællestræk i faglig ledelse
Om undersøgelsen
Væksthus for Ledelse har inviteret seks kommuner og en region til at drøfte de to hovedtemaer og -spørgsmål i projektet. Det er Halsnæs, Næstved, Syddjurs, Haderslev, Aabenraa og Furesø Kommuner samt Aalborg Universitetshospital i Region Nord. Omkring 75 faglige ledere, chefer og direktører bredt fordelt på både opgavesøjler og funktioner i de syv organisationer, er blevet interviewet. Der har også været et samarbejde med lektor Søren Voxted fra Syddansk Universitet, særligt om det begrebsapparat, der er brugt til at beskrive generiske træk i den faglige ledelse. Interviewene har været semistrukturerede. Der har været gennemført to interviewrunder – én for faglige ledere og en anden for chefer og direktører – med to forskellige interviewguides, hvor resultaterne er strukturerede, systematiserede og sammenfattet i de to publikationer. Undersøgelsen omfatter ikke interview med folkevalgte, selv om det politiske niveau naturligvis har meget stor betydning for rammer, vilkår og mål for faglig ledelse i den offentlige sektor. Desuden er medarbejdere heller ikke inddraget i undersøgelsen.