Bøger om ledelse

Sproget i de elektroniske medier

Kravene til vore dages journalister og kommunikationsfolk er lige så mange, som de er forskellige.

Du skal kunne skrive til netavisen, speake til tv, forberede manus til radioindslaget, levere en spot om tv-programmet, pitche din næste programidé. Og så må ikke glemme Twitter, Facebook eller bloggen, det er jo her, du møder brugerne.

Sproget i de elektroniske medier er en håndsrækning til de studerende på landets journalist- og kommunikationsuddannelser, der lige nu forbereder sig på et professionelt liv i en udfordrende, kompleks, men især mulighedsrig medievirkelighhed.

Sproget i de elektroniske medier har fokus på et godt og virkningsfuldt sprog. Indledes af kapitler om sproget, henholdsvis den basale grammatik og det journalistiske sprog. Herefter følger kapitler om sproget på de forskellige digitale platforme.


Bogen gennemgår:

  • Det basale sprog
  • Det journalistiske sprog
  • Radio og TV-sprog
  • Sproget på netmedierne
  • Tværmedialitet
  • Den sproglige blæksprutte- om journalistisk sprog og metatekster

Bogen er samtidig en hjælp til alle, som har fokus på et godt og virkningsfuldt sprog.

Om forfatterne

Thomas Thurah, mag.art., journalist, forfatter, ekstern sprogkonsulent i DR, lektor ved Professionshøjskolen Metropol, Institut for Skole og Læring, har arbejdet som bl.a. kulturredaktør, debatredaktør, magasinredaktør, reporter og korrespondent. Han har I mange år været ekstern lektor i faget kulturjournalistik ved KUA.

Martin Kristiansen er sprogredaktør i DR med ansvar for DR’s sprogpolitiske indsats. Han underviser i speak- og stemmetræning og er forfatter til forskningsartikler og foredrag om sprog i medierne. BA i Litteraturvidenskab og Historie, Adv. PgD. (solist) fra Det kgl. Teaters Operaakademi, studier i stemme- og taleteknik.

ForfatterRed.: Thomas Thurah og Martin Kristiansen
ForlagHans Reitzels Forlag
År2013
Sider280
Pris325 kr
ISBN9788741257068

Andre læser også