”Hvad er din største svaghed?”
Spørgsmålet kan være svært at svare på, men de fleste af os har nok et svar klar: ”Jeg er en perfektionist” eller ”jeg er ikke god til detaljer”.
Selvom det er et svært spørgsmål, har mange alligevel nemmere ved at udpege egne svagheder end styrker, og det er også ofte svagheder, der er i fokus, når vi vil udvikle os. Men hvorfor har vi så meget fokus på vores svagheder i stedet for det, vi er gode til? Og hvordan lærer vi vores egne styrker bedre at kende? Det kommer organisationsmentor Sanyin Siang med et bud på i artiklen ”Identify – and Develop – Your Natural Strengths” for Havard Business Review.
Derfor fokuserer vi så meget på vores svagheder
Der er mange årsager til, at vi har meget fokus på, hvad vi bør forbedre ved os selv. Her er tre bud:
1. Vi lever i et ”løsningssamfund”
Meget tidligt i vores liv får vi at vide, at vi skal fokusere på vores udviklingsområder i stedet for det, vi rent faktisk opnår – både af vores forældre og lærere i skolen. Hvis et barn kommer hjem med sine første standpunktskarakterer, hvor det er gået rigtig godt i dansk og samfundsfag, men skidt i matematik, vil forældrene højst sandsynligt lægge vægt på, at barnet skal blive bedre til matematik i stedet for at hylde barnet for sine evner i de to andre fag.
Det er altså noget, der allerede begynder i vores barndom, og det kan derfor være svært at bryde med.
2. Vi har en negativitetsbias
En anden årsag til at vi som regel er mere opmærksomme på svagheder end styrker, findes i vores hjerner. Studier om evolutionsteori viser, at vi som art har en naturlig negativitetsbias, som altså betyder, at vi vægter negative data højere end positive. Denne tendens har måske været en fordel engang, fordi vores hjerner er udviklet til at overleve, men nu har den fået en negativ indflydelse på vores selvvurdering.
3. Vi undervurderer det, der kommer naturligt til os
Vi mennesker er måske gode til at vurdere, hvad vi generelt er gode til (generelle styrker), men vi er dårlige til at vurdere, hvad vi er naturligt dygtige til (instinktive styrker). Det kan både være egenskaber, der ligger hos os naturligt, eller det kan være noget, vi har øvet os på i lang tid. For når vi udfører en handling eller løser en opgave, som vi synes er nem, har vi det med at slå det hen som nemt for alle.
Generelle og instinktive styrker
Selvom mange af os har lært at undervurdere og overse egne styrker, er der måder at lære at se vores styrker klarere. En af metoderne er at kende til forskellen på generelle og instinktive styrker.
Generelle styrker er kompetencer, som ydre faktorer motiverer os til at lære og forbedre os i. Det kan for eksempel være, at du er blevet rigtig god til at bruge Excel eller lægge vagtplaner hurtigt, fordi du har øvet dig i forbindelse med dit arbejde.
Instinktive styrker er derimod styrker, hvor motivationen kommer indefra. Derfor kan styrkerne også opleves som nemme og som noget, vi helt naturligt gerne vil gøre. Du kan altså identificere dine instinktive styrker ved at overveje, om der er dele af dit arbejde, du nyder, og som du altid gør først. Det kan være, at du instinktivt altid har været god til at tale og berolige andre mennesker, eller måske har du altid været dygtig til at holde overblikket i pressede situationer.
Det er altså især de instinktive styrker, vi har det med at undervurdere, og det kan gå hårdt udover vores eget selvbillede. For hvis du er opmærksom på dine styrker – og at noget, du finder nemt, ikke altid er nemt for andre – kan du bedre udnytte dem, hvilket både gavner dit daglige arbejde og dine kolleger.
Sådan identificerer du dine instinktive styrker
Hvis du stadig synes, det er svært at finde ud af, hvad dine instinktive styrker er, får du her tre råd om at identificere dem.
1. Spørg dine kolleger
Vi har generelt svært ved at se os selv klart, og det kan derfor være en stor hjælp at få andre øjne på, hvad vi gør allerbedst. Ved at indsamle feedback og høre forskellige perspektiver på dit daglige arbejde og dine kompetencer, kan du nemmere danne dig et overblik. Du kan altså med fordel spørge kolleger, hvilke styrker de ser hos dig. Jo mere feedback du får, jo klarere kan du se det selv.
Ideelt bør de kolleger, du spørger, være nogen, som kender dig godt og har set dig arbejde i forskellige situationer. Du kan med fordel spørge ind til følgende:
- Hvordan bidrager jeg positivt til teamet og arbejdsopgaverne?
- Hvilke situationer, synes du, jeg trives bedst i?
- Hvilke arbejdsopgaver virker jeg særligt motiveret for?
Du har også mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål her, så benyt endelig muligheden, når du har den, til at lære dig selv bedre at kende. I starten kan denne type af spørgsmål godt føles unaturlige og akavede at stille, men hvis den, du spørger, forstår hvorfor, du er interesseret i at vide det, vil de fleste være glade for at hjælpe dig.
2. Sæt dig selv i nye situationer
En anden måde at lære dine egne styrker bedre at kende på er ved at udforske situationer, du ikke er vant til at være i, hvis du har mulighed for det. Det kan være, at din arbejdsdag lige nu ikke aktiverer alle dine styrker. Hvis du kan, så deltag i møder du normalt ikke er til eller forsøg på andre måder at prøve noget nyt.
Du kan også med fordel sige ja, hvis du bliver tilbudt nye arbejdsopgaver, som måske kræver, at du lærer en ny kompetence. Det kan godt være skræmmende i starten, men det kan være, at du også lærer noget nyt om dig selv. Ved at sætter dig selv i nye situationer kan du måske nemmere identificere de styrker, du ikke har meget at gøre med i din dagligdag.
3. Vær opmærksom på dine bias og blinde pletter
Vores bias styrer en stor del af, hvordan vi ser på andre og på verden. Derfor bør du være opmærksom på, om du pålægger medarbejdere eller kolleger de samme styrker, som du selv besidder – altså særligt de instinktive, som du finder nemme. Det kan nemlig hurtigt føre til unødig irritation. Hvis du forventer, at en medarbejder kan gøre det samme som dig, men ikke lever op til dine forventninger, og du kan mærke, du bliver irriteret, så stil dig selv følgende spørgsmål:
- Hvorfor bliver jeg frustreret lige nu?
- Hvad ligger bag mine forventninger til medarbejderen?
- Har jeg en opfattelse af, at de mangler kompetencer?
- Er disse kompetencer nogen, jeg selv synes er nemme?
Hvis du for eksempel synes, at en medarbejder bruger for lang tid på en opgave, kan det være, fordi medarbejderen administrerer sin tid dårligt, eller måske løser vedkommende bare en opgave, du instinktivt er dygtig til.
At have fokus på dine styrker fremfor dine svagheder kan udvikle dig som leder, men det kræver træning og opmærksomhed, fordi vores hjerner evolutionært er indstillet på det negative.