Mange nye ledere oplever, at de i den første tid i jobbet modtager en stor mængde viden og information, samtidig med, at de skal finde sig til rette i deres nye rolle. Guiden her er tænkt som et hjælpeværktøj til de mere formelle lederopgaver og samler væsentlige informationer, som er nødvendige for at løse de mangeartede opgaver og problemstillinger, som nye ledere møder i deres dagligdag.
Klik ind på hver af de otte hovedtemaer herunder og læs mere under hvert punkt. Du kan downloade guiden samlet her og via links nedenfor.
Guide til nye leder
1. Styr på hverdagen
2. Økonomi
3. Personaleadministration
4. Den gode arbejdsplads
5. ‘Vicevært’
Bygningsdrift, rengøring og tilsyn
6. Rekruttering
Indhentning af straffe- og børneattester
7. Offentligheds- og forvaltningsloven
GDPR og fortrolige oplysninger
8. Planlægning
Download guiden samlet
Nogle gange vil du få brug for mere specifik viden end det, vi har kunnet medtage i denne guide. Det kan fx være i forhold til vedrørende lovgivninger eller overenskomster. Disse ændres løbende, og du skal altid være opmærksom på, om du har fundet frem til den gældende version.
Husk at spørge andre i organisationen til råds
Denne guide til nye ledere er en hjælpende hånd i din dagligdag som ny leder, men det er vigtigt at understrege, at guiden ikke kan stå alene. Som ny leder vil du i høj grad have brug for at trække på viden og erfaring i din organisation – det kan være dine lederkollegaer, din egen nærmeste leder, HR og andre understøttende funktioner.