Der er nogle ting, som verden aldrig løber tør for. En af dem er brugen af ord. “Godmorgen”, “Tak” og “Undskyld”. Om man så siger “godmorgen”, “tak” og “undskyld” 100 gange om dagen, skal man aldrig være for nærig med at bruge de tre ord.

Sådan skriver forfatterparret og ledelsesrådgiverne Elize Dimare og Johnny Sørensen i deres nye bog om 23 genveje til god ledelse. “Godmorgen”, “tak” og “undskyld” er måske bogens tre vigtigste ord.

“Der er tre magiske ord, ledere skal huske. Når vi holder kurser eller foredrag, plejer vi at sige: Hvis I ikke kan huske andet, så husk de tre magiske ord. Alt for mange ledere har svært ved at sige og bruge ordene, især ordet “undskyld”. Men det interessante er, at de ledere, der kan finde ud af at bruge “godmorgen”, “tak” og “undskyld”, som regel også kan finde ud af alt muligt andet. Men dem, der ikke kan sige ordene, bliver aldrig rigtig gode ledere”, mener Elize Dimare.

Elize Dimare er ph.d. i organisationsadfærd og virksomhedsledelse og cand.polyt. i industrielt ingeniørarbejde. Hun har været leder i mere end 20 år, mest i internationale industrivirksomheder. Sammen med sin mand Johnny Sørensen, der er cand.merc. og har 25 års erfaring som leder og CEO i forskellige virksomheder, har hun konsulentvirksomheden Fire & Shield, der blandt andet rådgiver og træner ledere og holder foredrag.

Nu har de skrevet deres femte bog sammen, som hedder “Godmorgen, Tak & Undskyld – Lederens 23 genveje til trivsel og præstationer i turbulente tider.”

Med udgangspunkt denne bog giver de to forfattere råd og vejledning om bedre lederskab. Blandt de rådene til ledere er blandt andre følgende:

  • Sig, hvad du gør, og gør, hvad du siger.
  • Tal med – ikke om.
  • Brug Askepot-finten.
  • Vær en rollemodel til enhver tid.
  • Luk gassen ud af varmluftballonen.

“Det er ikke så svært,” er et mantra. God stil har altid været god stil. Og der har aldrig været “en anden tid”, hvor god stil ikke slog alt andet. Opfør dig ordentligt. Hold aftaler. Pas på dine folk. Hav deres ryg. Stil krav og vær tydelig. Lyt mere, end du taler. Så enkelt kan det siges og gøres. Hvis man læser gamle tekster om ledelse, er kernen altid den samme. Vi vil gerne have, at vi kan stole på vores chef, at vi udvikler os. Vi vil have ægte interesse – eller påtagethed, siger Elize Dimare.

ZOOM IN på godmorgen, tak og undskyld

#Sig godmorgen

Man bør have en hilsekultur, hvor alle for eksempel frem til klokken 10 siger godmorgen til hinanden. Det skal bare være en vane. Helt konkret holder man hinanden fast i, at det er en god morgen – også selvom morgenen måske har været bøvlet med børn, der græd, eller bussen, der var forsinket.

Man viser, at man lever. Man bliver set og hørt af kollegaerne, og man opbygger en sammenhængskraft på arbejdspladsen. Resten af dagen bliver bedre for alle parter, hvis den begynder godt. Som leder er man nødt til at bruge alle lejligheder til at lede. Det at sige godmorgen til medarbejderne er også en ledelsesinteraktion.

Rigtig mange konflikter kan forebygges, hvis man har en god hilsekultur.

Når man ikke hilser og siger godmorgen, kan lysten til samvær og samarbejde erodere på arbejdspladsen. Der kan opstå en ligegyldighed, som smitter af på alt andet, som organisationen beskæftiger sig med.

#Sig tak

Nogle vil måske spørge, om det betyder, at de skal løbe rundt og sige tak hver gang, de trækker vejret. Det skal man selvfølgelig ikke. Men som leder skal man grundlæggende være glad for, at folk arbejder i organisationen, og at de gør sig umage. Derfor skal man huske at rose og sige tak til medarbejderne.

Når man siger tak, skal det ikke være generelt, men specifikt. “Tak fordi du altid taler så pænt”, “tak fordi du tog den aftenvagt” osv.

Grundlæggende er taknemmelighed en god følelse. På en arbejdsplads får alle noget ud af et tak – modtageren, afsenderen og dem, der måske overværer situationen. Når lederen siger tak, bliver de fleste medarbejdere mere motiveret og får mere fra hånden.

I en kultur, hvor folk er gode til at sige tak, er samarbejdet ofte bedre.

Siger lederen aldrig eller sjældent tak, kan det skabe en følelse af ligegyldighed og usikkerhed. Medarbejderne kan miste energien og ved ikke, om lederen er tilfreds med deres indsats. Samtidig kan medarbejderne også miste respekten for de ledere, der aldrig siger tak.

#Sig undskyld

At sige undskyld er klart det sværeste af de tre ord. Måske er det indgroet i os, at hvis man siger undskyld, så tager man hele skylden. Det er som om, vi mister prestige, når vi siger undskyld. Al forskning viser dog, at et undskyld er den nemmeste måde at reparere en relation på. Ved at sige undskyld sender du et signal om, at modtageren er meget værd for dig.

Hvis man mener sit undskyld, er det nemt at sige. Men det er vigtigt, at undskyldningen er oprigtigt ment, ellers virker den ikke.

Hvis man som leder undlader at sige undskyld efterlader man sig et kølvand af dårlige relationer og dårligt omdømme. Arbejdspladsen bliver mere kølig, og man kan opbygge en kultur, hvor man ikke må fejle, hvilket gør folk mindre modige i deres præstationer. Som leder sætter du også nemt din loyalitet over styr, hvis du aldrig indrømmer fejl ved at sige undskyld.