Annette har altid været en skarp og dygtig sygeplejerske, og det er hende, alle går til, når der er problemer eller spørgsmål. Men en dag siger hun op, og du står forvirret tilbage og undrer dig over, hvorfor hun har sagt op, når hun var så dygtig og brændte så meget for sit fag. Men Annette følte sig overset og oplevede derfor heller ikke, at hun var værdsat på afdelingen. Ingen lyttede til hendes input, og hun oplevede aldrig at have en særlig meningsfuld en-til-en-snak med sin leder. I stedet var fokus altid på de medarbejdere, som skulle udvikle sig. 

Læs også: 5 råd: Pas på nøglemedarbejderne

Mange dygtige medarbejdere kan få følelsen af at blive overset og undervurderet, hvis du ikke husker aktivt at værdsætte dem. Følelsen af ikke at blive set på arbejdet fører til, at medarbejderen trækker sig og eventuelt siger op. Det skriver Zach Mercurio om, der rådgiver organisationer i at skabe meningsfuldhed på arbejdspladsen, i artiklen ”3 Ways to Make Sure High Performers Feel Valued” i Havard Business Review. I denne artikel bliver det engelske begreb “high performers” oversat til flittig.

Sådan kan du sætte du pris på flittige medarbejdere 

Alle medarbejdere bør opleve at føle sig værdifulde og vigtige. Også flittige og dedikerede medarbejdere som Annette. For medarbejdere, der føler, at de betyder noget og er en vigtig del af arbejdspladsen, er også gladere, mere tilfredse og er mindre tilbøjelige til at sige op. Du kan vende oplevelsen fra at føle sig overset til at føle sig bekræftet hos dygtige medarbejdere ved at kombinere de følgende tre tiltag:  

1. Læg mærke til dem

Der er forskel på at kende til medarbejdere og deres arbejdsopgaver og på at lægge mærke til dem. Du kan kende til en medarbejder uden at vide, at vedkommende har det svært eller føler sig overset. Ved at blive mere opmærksom på medarbejderne har du også mulighed for i god tid at opdage, hvis en medarbejder ikke trives, så du kan reagere og handle, inden vedkommende måske siger op. 

Men at lægge mærke til medarbejderne kræver mere tid, og det er også grunden til, at de fleste ledere helt glemmer de dygtige og dedikerede medarbejdere. Derfor er det en god ide at udarbejde en praksis, så du husker alle medarbejdere. 

Du kan for eksempel starte med at reflektere over spørgsmålet ”hvem burde jeg lægge mere mærke til?”. Her kan du skabe dig et overblik over, hvem der er de flittige medarbejdere. Derefter kan du overveje, hvilken type samtaler du har haft med disse medarbejdere den seneste tid. Du kan også notere jeres interaktioner i løbet af en uge for at se, om samtalerne kun har handlet om uddelegering eller praktiske spørgsmål til arbejdet, eller om du i jeres samtaler også har vist interesse og forsøgt at opnå forståelse ved at stille spørgsmål. 

En god måde at opretholde en god relation til de dygtige medarbejdere er ved at indføre en daglig check-in, hvor I taler om udfordringer og bekymringer hos medarbejderne, så du hele tiden har en god forståelse for deres oplevelse på arbejdspladsen. Her er det en god ide at tage noter, så du har mulighed for at følge op på de udfordringer, medarbejderne deler med dig. 

2.  Giv feedback og bekræftelse 

Et studie fra 2024  konkluderer, at flittige og dygtige medarbejdere generelt får den laveste kvalitet af feedback – både negativ og positiv feedback. Lavkvalitetsfeedback er karakteriseret ved overdrivelser, generaliseringer og klichéer. Medarbejdere, der modtager generisk feedback, er mere tilbøjelige til at sige op, fordi den type feedback føles ligegyldig. og som om man som medarbejder ikke er værd at bruge tid på. 

For at give god feedback er det vigtigt at kende forskellen på anerkendelse, værdsættelse og bekræftelse. Når du anerkender nogen, gør du deres bidrag tydelige. Når du værdsætter nogen, påskønner du deres tilstedeværelse. Når du bekræfter nogen, viser du dem deres individuelle betydning, og at deres unikke bidrag betyder noget. 

Der er tre hovedkomponenter, når du skal give meningsfuld bekræftelse til en medarbejder: 

  • Vær specifik. Tydeliggør det, du siger tak for eller roser. Hvor var det, og hvornår var det? 
  • Beskriv de handlinger, du har observeret hos medarbejderen. Fortæl, hvordan vedkommende har bidraget unikt gennem sine handlinger, og hvilke styrker du ser. 
  • Beskriv vedkommendes betydning for dig, resten af teamet og organisationen.  

3. Vis medarbejderne hvorfor de er vigtige

Mange af de dygtige medarbejdere, der ender med at sige op, har i tiden op til følt, at de kunne erstattes, selvom det ofte ikke har været tilfældet. Det er nemt at tage deres store indsats for givet. Derfor er det vigtigt at vise og fortælle, at de gør en kæmpe forskel. For hvis de dygtige og dedikerede medarbejdere føler sig vigtige for arbejdspladsen, vil de også opføre sig sådan – og omvendt. 

Du kan vise, at en flittig medarbejder er vigtig gennem den simple sætning ”hvis du ikke havde været her…”. Det kan gøre en stor forskel for medarbejderen. Det vigtigste er ikke at fortælle de dygtige medarbejdere, at de er essentielle, men at vise dem hvorfor.