Selv uden en dedikeret social media-medarbejder kan en enkel og effektiv tilgang hjælpe dig med at bruge sociale medier strategisk og professionelt.
Som leder af en skole, en børnehave, et plejehjem eller en sundhedsafdeling kan du ved hjælp af få, men målrettede indsatser bruge sociale medier til at skabe et mere personligt forhold til borgerne og øge synligheden af jeres arbejde.
1. Del glimt af hverdagen – uden at vise børn eller følsomme oplysninger
Billeder og korte opslag kan være en nem måde at vise de aktiviteter og initiativer, der sker på jeres arbejdsplads, uden at det kræver avanceret udstyr eller tid. Det kan være et billede af fx en præsentation af et nyt samarbejde eller en temadag. Sørg for, at opslagene ikke indeholder billeder af børn eller følsomme oplysninger – i stedet kan du fokusere på jeres faciliteter eller aktiviteter, så borgerne får et indtryk af jeres tilbud.
2. Brug sociale medier til at informere om initiativer og praktiske beskeder
Sociale medier kan være en oplagt kanal til at informere borgerne om alt fra nye initiativer til praktiske oplysninger om åbningstider eller ændringer i jeres services. Ved at bruge platformene til at dele de vigtigste beskeder kan I spare tid og samtidig sikre, at borgerne får de relevante oplysninger hurtigt og effektivt.
3. Hold kommunikationen enkel og positiv
For at holde tonen positiv kan du fokusere på at dele indhold, der viser jeres arbejde og initiativer uden at opfordre til debat. Undgå fx spørgsmål, der kan føre til kritiske kommentarer, men vis i stedet små glimt af det gode arbejde, I gør – fx hvordan I arbejder med trivsel, udvikling eller aktiviteter, der styrker fællesskabet.
4. Skab en ensartet kommunikationsstil, der afspejler jeres værdier
Kommunikationen på sociale medier behøver ikke at være avanceret for at være effektiv. Ved at bruge en enkel og konsistent kommunikationsstil, der afspejler jeres værdier, kan du skabe en genkendelig profil for arbejdspladsen. Det kan fx være nyheder eller citater fra dagligdagen fortalt på en ensfarvet baggrund eller en beskrivelse af, hvordan jeres indsats gør en forskel i hverdagen. Borgerne vil opleve, at I er en professionel og engageret del af lokalsamfundet.
5. Sæt små og realistiske mål for SoMe-arbejdet
I stedet for at fokusere på likes og følgere er det også givende at måle SoMe-indsatsen på borgernes respons og engagement. Hold fx øje med, hvilke opslag der får flest visninger, eller hvilke opdateringer der får positiv feedback. Ved at sætte små, realistiske mål for SoMe-arbejdet får du et godt overblik over, hvad der fungerer bedst og kan justere løbende.
Læs også: Sådan brander du dig på sociale medier