For en medarbejder med ADHD kan der kan være ting, der kan give udfordringer, som du som leder og de øvrige kollegaer ikke nødvendigvis kan forudse og/eller forstå. Nogle har nemt ved at fortælle og forklare, hvad deres ADHD-symptomer betyder for deres arbejdsdag, men rigtig mange synes, at det er vanskeligt at forklare til deres leder.
For at imødekomme tvivl og forhåbentlig forebygge vanskelige situationer, samler artiklen relevant viden, som mange medarbejdere med ADHD ville ønske, at du som leder vidste.
Håbet er du bliver klogere på, hvad ADHD kan betyde for arbejdspladsen, og hvordan du bedst støtter og håndterer medarbejdere med ADHD.
ADHD er en neurologisk tilstand, som beskriver nogle særlige træk. Ifølge ICD-11 (som er WHO’s 11. udgave af den internationale klassifikation af sygdomme og andre helbredsrelaterede tilstande) er ADHD karakteriseret ved et vedvarende mønster af uopmærksomhed og/eller hyperaktivitet-impulsivitet, som negativt påvirker akademisk, arbejdsmæssig eller social funktion.
Symptomerne optræder før 12-års alderen, ofte i tidlig barndom, men kan også vise sig senere. 1-3 ptc.af danskerne har ADHD og de seneste år er antallet af ny-diagnosticerede voksne steget.
ADHD er en del af den naturlige neurologiske diversitet, der er blandt os mennesker (ligesom at der findes mennesker som er 2.10 meter høje). Det er først når matchet mellem hjerne og miljø er dårligt, der opstår et handicap (hvis vi kun havde døråbninger til mennesker på 1,85).
1. ADHD er noget jeg er født med
ADHD er en neurologisk tilstand, som skyldes genetik. ADHD har intet at gøre med, hvordan medarbejderen er blevet “opdraget” af sine forældre eller sine personlige værdier. Selvom medarbejderen har fået sin diagnose sent i livet, er personen født med ADHD. Der kan være sket noget i vedkommendes liv, der betyder, at de sent i livet har opsøgt en diagnose.
Mange medarbejdere med ADHD kæmper med mange fordomme omkring ADHD i samfundet, så det har stor betydning, at du eller kollegaerne ikke også bidrager til disse fordomme.
2. ADHD er forskelligt fra person til person
ADHD kommer til udtryk på meget forskellige måder hos forskellige mennesker. Engang troede man, at ADHD kun var noget drenge havde, og at det var kendetegnet ved hyperaktivitet. I dag ved man, at også piger har ADHD, og at det dækker over forskellige træk, som kan se meget forskelligt ud fra person til person. Derudover vil det også se forskelligt ud for den enkelte afhængig af hvilken kontekst vedkommende er i.
Fx mødte jeg engang en læge, der ikke oplevede at hun var neurodivergent i sit job som læge (fordi der var så tydelige rammer og deadlines), men at hun tydeligt mærkede sin ADHD i sit privatliv, hvor hun skulle organisere en hverdag med to børn og mand (oprydning, indkøb, madlavning, kontakt med skole osv).
Råd: Skab rammer, hvor din medarbejder kan udnytte sit fulde potentiale
Der er brancher og jobs, hvor ADHD kan være en fordel, fordi personer med ADHD ofte er kreative, nytænkende og er i stand til at præstere ekstremt meget på kort tid. Også en strømlinet arbejdsplads med faste deadlines, struktur for arbejdet og komplekse opgaver kan være perfekte til mange med ADHD.
Som leder kan du skabe rammer, hvor en medarbejder med ADHD kan udnytte sit fulde potentiale. Det kan du fx gøre ved at skabe et inkluderende arbejdsmiljø ved at tilpasse rammerne, så at din medarbejder ikke skal bruge unødig energi på at følge samme ‘opskrift’ som alle andre. I kan sammen finde ud af, hvad der er behov for.
Hvis en medarbejder med ADHD fx er lydsensitiv i forhold til at bevare fokus, kan det være, at vedkommende arbejder bedre på ene-kontor eller med noise-cancelling headphones.
Måske medarbejderen har brug for at sidde på en særlig stol (så de kan bevæge sig) og gå udenfor i pauserne.
Du kan ligeledes støtte medarbejderen ved at skabe klare rammer, deadlines og prioritere i opgaver.
3. Du lærer mest om mine behov ved at spørge mig
Selvom en medarbejder har fået diagnosen ADHD, hvilket er en diagnose, som dækker over en samling symptomer, så er mennesker med ADHD som sagt meget forskellige.
Det er ikke sikkert, at medarbejderen har særlige behov, som skal tilgodeses, men måske er der bestemte situationer, der kan tackles på en særlig måde.
Råd: Spørg nysgerrigt
Du finder bedst ud af medarbejderens behov ved at spørge nysgerrigt ind til, hvad vedkommende har brug for, for at kunne fungere bedst muligt på arbejdspladsen.
Måske er medarbejderen ikke selv klar over alle tænkelige udfordringer, så er det godt løbende at være i en åben og imødekommende dialog. Du kan evt. vise medarbejderen denne artikel.
4. Jeg arbejder måske i et ujævnt tempo
Når man har ADHD, har man evnen til at hyperfokusere. Mange med ADHD oplever hyperfokus, når de møder opgaver med stor kompleksitet, udvikling og problemløsning – og mange elsker det. Det betyder, at medarbejderen er i stand til at producere utrolig meget på ekstremt kort tid – det kan fx være op til en deadline, eller hvis vedkommende har en stor interesse i et bestemt felt.
Når medarbejderen hyperfokuserer, bruger medarbejderen også rigtig meget energi på kort tid. Og når de har gjort det, har de ofte brug for at pause.
På den måde kan medarbejderens arbejdsindsats virke meget svingende ift. de medarbejdere, der ikke har ADHD.
Råd: Se på medarbejderens samlede indsats over længere tid
I stedet for at vurdere medarbejderens arbejdsindsats i bestemte perioder (fx op til eller lige efter en deadline), så se på deres samlede indsats over længere tid. Det giver ofte bedre mening at vurdere medarbejdere med ADHD ud fra det, de producerer, frem for hvor meget tid de bruger på arbejdet.
Såfremt du oplever, at medarbejderen performer, så hav tillid til, at vedkommende kan håndtere at arbejde i sprints for efterfølgende at slappe af.
Hvis du oplever, at medarbejderen presser sig selv for hårdt eller arbejder for ujævnt ift., hvad der forventes, kan I tage en samtale, hvor du taler ind i dét, som du bliver bekymret for.
Nogle med ADHD har svært ved at holde pauser – du kan evt. spørge ind til hvor og hvordan medarbejderen bedst kan holde pauser – måske ønsker personen én lang pause, hvor de kan gå en tur udenfor – eller måske de har brug for at blive husket på at holde pause af en venlig kollega.
5. Jeg har behov for sparring, feedback… og ROS
Som alle andre har medarbejdere med ADHD også brug for sparring og feedback – og måske gerne lidt oftere end deres kollegaer.
Mange voksne med ADHD føler sig en smule anderledes end deres neurotypiske kollegaer – de arbejder måske på en anden måde eller gør nogle ting en smule anderledes, hvilket kan betyde, at de føler, at de er forkerte eller “dårligere” medarbejdere end deres kollegaer.
Derfor kan det være en kæmpe gave, hvis du har mulighed for at give hyppig feedback, så medarbejderen ikke skal være usikker på, om de performer godt nok.
Afsæt faste tider til sparring og feedback efter medarbejderens og dit behov. Hold endelig ikke igen med rosende ord. Ros giver energi og drive. Bind gerne rosen op på et konkret projekt eller performance, som er gjort godt i stedet for mere “generel” ros.
6. Jeg har brug for ærlighed
Måske har du allerede oplevet, at medarbejdere med ADHD er meget ærlige overfor dig? Og at du også er nødt til at være ekstra ærlig?
Mennesker med ADHD har brug for, at du tager “masken” af og giver noget af dig selv. Det kan være, at du skal være meget ærlig ift. feedback og ift., hvordan du oplever medarbejderen.
Du kan også bede om ærlig feedback på din rolle som leder.
Råd: Giv noget af dig selv
Du skal være åben, ærlig og “give noget” af dig selv som leder og menneske. Hvis du skal give kritik/feedback, så vær konkret i din kritik, så medarbejderen ved præcis, hvad det er, du ønsker, at han eller hun skal gøre anderledes.
Hvis du oplever, at medarbejderen har svært ved at modtage feedback, så spørg vedkommende, hvordan den bedste måde at få kritik på er? Mange foretrækker konstruktiv kritik “pakket” ind i anerkendelse – fx den klassiske sandwich-feedback-model.
7. Jeg kommer måske til at “jokke” i den sociale spinat
Personer med ADHD kan være MEGET ærlige. Medarbejderen er med ADHD er måske mindre optaget af sociale hierarkier og sociale regler, end du selv og andre medarbejdere er.
Det betyder, at medarbejderen med ADHD sommetider kan komme til at sige meget direkte, hvad de synes om tiltag, arbejdsopgaver eller måske endda kollegaer.
Det kan også være, at du som leder bliver mere udfordret af din medarbejder med ADHD, fordi de siger deres ærlige mening om dig som leder eller om, hvordan arbejdet udføres.
Det kan også være, at de kommer med jokes eller kommentarer, som er lige på kanten af, hvad der efter din mening er OK.
Råd: Find ud af hvordan du bedst giver feedback
Hvis du oplever, at din medarbejder med ADHD siger upassende ting eller bliver for direkte, så fortæl dette til medarbejderen i et trygt rum.
Det er ikke medarbejderens hensigt at støde eller såre nogen. Find ud af, hvad der er en god ramme for at give feedback til hinanden. Det kan være, at medarbejderen har brug for at kunne skrive eller gå direkte til dig, når der er noget, de gerne vil have afklaret eller give feedback på.
8. Jeg har svært ved at bede om hjælp
Efter mange års samtaler med mennesker med ADHD kan jeg konstatere, at de fleste med ADHD ikke vil bede om hjælp. De kan opleve det som nedværdigende at bede om støtte til ting, som for andre er nemme.
Måske skyldes det, at mennesker med ADHD hele livet har skullet klare sig selv og ikke har oplevet effektiv hjælp, eller måske skyldes det, at mange med ADHD føler sig misforstået, når de beder om hjælp?
Et eksempel:
Hvis man er en absolut topforsker med ultrahøj begavelse, kan det føles ydmygende at skulle bede om støtte til noget så banalt og hverdagsagtigt som at købe en fødselsdagsgave til en kollega. Dette skyldes vores idé om, at sådanne små opgaver ikke er særlig krævende.
Men for en medarbejder med ADHD, kan det netop være sådan en type opgave, som dræner for energi, da der ikke er fastsat nogle rammer og det ikke er interessant for medarbejderen at bruge tid på. Og i øvrigt vil medarbejderen med ADHD gerne give en gave, som kollegaen bliver glad for, hvilket kan lægge et yderligere pres, for at finde den “perfekte” gave.
Råd: Spørg, hvordan du kan hjælpe så medarbejderen trives og performer bedst
Hvis du tror eller ser, at en medarbejder med ADHD kunne have brug for hjælp til nogle bestemte opgaver, så lad medarbejderen forstå, at dit ønske om at hjælpe handler om at understøtte vedkommende til optimal trivsel og performance – ikke for at hjælpe dem med deres ADHD.
Du kan spørge medarbejderen, hvad der kunne støtte, og du kan også selv komme med forslag til tiltag, som vil hjælpe medarbejderen.
9. ”Jeg kan komme til at kede mig på jobbet”
Hvis du vil passe godt på en medarbejder med ADHD, så giv medarbejderen opgaver, de har interesse i og brænder for.
Måske tænker du, at det kan være godt at give dem små rutineprægede opgaver for at holde lidt “pause” i perioder, men det er ikke sikkert, at medarbejderen med ADHD finder disse opgaver særlig stimulerende – og det betyder ofte, at medarbejderen skal bruge ekstremt meget energi på at løse disse opgaver.
Det kan fx være forfaldende arbejde (oprydning, ordne kaffemaskine, kopiere, gøre klar til møder m.m.), holde møder om langsigtede planer og bruge tid på at skrive ting ned.
I værste fald kan kedsomhed på arbejdspladsen føre til boreout, eller at medarbejderen søger nyt job.
Råd: Spørg hvad der giver og dræner for energi
Spørg din medarbejder, hvad der stimulerer dem, og hvad der dræner dem for energi – og planlæg opgaver ud fra dette.
Spørg gerne så konkret som muligt til arbejdsopgaver og også om, hvorvidt medarbejderen arbejder bedst alene eller i teams.
Forhåbentlig er du med denne artikel blevet klogere på nogle af de situationer, du kan støde ind i hos medarbejdere med ADHD og føler dig bedre klædt på til at håndtere situationerne.
10. Derfor skal du ansætte en medarbejder med ADHD
Der er mange gode grunde til at ansætte et menneske med ADHD ud over deres specifikke kompetencer. At en person med ADHD netop har valgt dig og din arbejdsplads som mulig arbejdsplads betyder, at din medarbejder med ADHD har stor interesse for dette felt.
Du vil få en dedikeret, loyal og drevet medarbejder, der brænder for sine arbejdsopgaver.
Du får en medarbejder, der ser nye muligheder og er i stand til at løse komplekse problemer, som andre måske har vanskeligt ved at se. En ADHD-hjerne kan nemlig være ekstremt kreativ og derfor løse problemer på måder, som andre ikke ville have opdaget.
Mange voksne med ADHD med gode uddannelser har en IQ over den normale – man kan sige, at de har klaret en uddannelse “på trods” af vanskeligheder – det betyder, at de er lærenemme og i stand til at udføre opgaver hurtigere, end du måske er vant til.
En medarbejder med ADHD vil også bidrage positivt socialt på arbejdspladsen. De fleste med ADHD er nemlig socialt begavede og har en god fornemmelse for andre. De er omsorgsfulde, ærlige og har humor.