De unge er rundet af et præstationssamfund, hvor hastighed er den vigtigste faktor. Derfor er det heller ikke unormalt for dem hele tiden at ville præstere på højeste niveau, skriver forfatter og ledelsesrådgiver Rebekka Bøgelund i sin nye bog ”Ung og perfekt”.
Ifølge hende er de unge – som vi også kalder generation Z og er dem, der lige er startet eller på vej ind på arbejdsmarkedet – trænet i at skulle agere hurtigt og træffe valg på sparsomt grundlag. Det gør, at de risikerer at træffe forkerte valg. Derfor er det vigtigt at skabe miljøer, hvor der er tid til at gå i dybden og hjælpe de unge med at træffe valg på oplyst grundlag frem for på en umiddelbar mavefornemmelse, skriver Rebekka Bøgelund.
På baggrund af teoretiske refleksioner og interviews med unge og ledere på syv danske arbejdspladser giver Rebekka Bøgelund i bogen et indblik i den præstations- og perfekthedskultur, som ifølge hende præger arbejdslivet og samfundet.
Hun kommer også med forslag til, hvordan man skaber sunde organisationskulturer og bygger bro mellem generationerne på arbejdsmarkedet. Her får du hendes ti råd om, hvordan du skaber tilknytning og engagement hos de unge på arbejdspladsen:
1. Skab en sund læringskultur frem for en præstationskultur
Perfektion er en illusion, der fører til frygt for fejl og forkerte valg og skader unges trivsel. Hvis jeres arbejdsplads kun belønner succes, risikerer du at forstærke en usund præstationskultur. I stedet skal du sikre, at I har fokus på læring og udvikling, og at fejl ses som naturlige skridt på vejen. Når der er et psykologisk trygt miljø, hvor spørgsmål og nysgerrighed værdsættes, kan I skabe en kultur, der fremmer både faglig og personlig vækst.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan er præstations- og perfekthedskulturen hos jer?
- Hvad kan du gøre for at understøtte en kultur, hvor medarbejdere præsterer på en sund måde?
- Hvordan kan du anerkende forsøget og ikke kun slutproduktet?
- Hvilke typer af spørgsmål stiller du medarbejderne? Og kan du træne din nysgerrighed?
Læs også: Sådan skaber du en læringskultur
2. Anerkend forskellene i unges baggrund og behov
Den unge generation ligner ikke ældre generationer. De er formet af en anden opvækst og andre familiedynamikker. Ved at anerkende det kan du bygge bro. Unge værdsætter fællesskab og forventer, at lederen er en engageret sparringspartner. Det kræver nysgerrighed og forståelse for både styrker og sårbarheder hos de unge medarbejdere. Når unge oplever mening og inddragelse, styrkes deres engagement og tilhørsforhold på arbejdspladsen.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvad er du rundet af, og hvordan kan det påvirke dit syn på unge medarbejdere?
- Hvor oplever du, at unge både er sårbare og ressourcestærke?
- Hvordan kan du styrke fællesskabet til gavn for de unge og de mere etablerede generationer?
- Hvordan kan du skabe rum for, at unge præsterer, men lærer langsomt?
3. Lyt uden fordomme
De unge ser ikke sig selv som skrøbelige eller svære at tilfredsstille, selvom nogle fra de ældre generationer opfatter dem sådan. De har andre værdier og krav til arbejdslivet præget af deres opvækst og samfundets udvikling. Ved at lytte nysgerrigt og uden forudindtagethed kan I skabe en fælles forståelse på tværs af generationer. Det kræver, at både unge og ældre aktivt bygger bro for et bedre arbejdsfællesskab.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan kan du skabe et miljø, hvor unge føler sig set og hørt?
- Hvordan arbejder I med at forstå hinandens sprogbrug på tværs af generationer?
- Hvad skal der til, for at de unge får mulighed for at fordybe sig og dvæle lidt mere ved ting?
- Hvordan kan du støtte de unge i, at de ikke skal presse sig selv unødigt hårdt?
Læs også: 5 ting unge forventer af deres leder
4. Støt de unges søgen efter mening og en sund arbejdskultur
Mange unge stiller store krav til sig selv og er meget ambitiøse. De ønsker mening i arbejdet og værdsætter sunde arbejdskulturer, hvor fejl ses som læring. Du kan støtte deres udvikling ved at spørge nysgerrigt ind til, hvad der motiverer dem, og være åben om arbejdspladsens mål og deres egen rolle. Giv konkrete råd om arbejdskultur og hjælp de unge med at balancere ambitioner og arbejdstid.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan kan du forstå de unges drømme og behov, men samtidig være realistisk omkring de muligheder, der eksisterer?
- Hvordan undgår du at flytte din “motivationsprofil” over på den unge?
- Hvordan kan du fremme en sund læringskultur i jeres organisation?
- Hvordan kan du tidligt i de unges karriere vise interne udviklingsmuligheder?
5. Giv medindflydelse
Ledere bør være nysgerrige på de unges drømme og støtte dem i at udfolde deres potentiale. Reel inddragelse i beslutninger kan lette præstationspresset og skabe ægte engagement. En god onboarding og klare rammer kan også hjælpe de unge med at finde sig til rette og bidrage til fællesskabet på arbejdspladsen.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan kan du inddrage de unge mere på jeres arbejdsplads?
- Hvordan sikrer du en god onboarding helt ned i det små?
- Hvordan kan du se personen før stillingen?
Læs også: Det ønsker de unge af deres ledere
6. Skab klare rammer og plads til langsom læring
Tempoet er højt i samfundet, og unge føler ofte et stort præstationspres. Arbejdspladser kan modvirke dette ved at skabe rum for langsom læring, hvor unge forstår, at præstation og udvikling sker over tid. Ledere bør skabe klare rammer ved at tydeliggøre, hvad der forventes af den unge i jobbet, og hvordan roller og ansvar er fordelt. Ledere bør også fungere som rollemodeller, der åbent deler egne fejl og erfaringer.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan kan du understøtte, at de unge præsterer hver dag, men får tid til læring?
- Hvordan kan I arbejde med at skabe en tættere kobling mellem jeres arbejdsplads og uddannelsesinstitutionerne?
- Hvordan arbejder I med pre-boarding?
- Hvordan kan du arbejde med dit nærvær – så du er nærværende?
7. Skab balance og støt unges ønske om et sundt arbejdsliv
Unge stiller nye krav til arbejdslivet. De vægter bæredygtighed, fleksibilitet og nære kollegiale relationer højt og ønsker ledere, der ser dem som hele mennesker. Det er arbejdspladsernes ansvar at balancere de unges ambitioner og de forventninger, arbejdspladserne har til de unge. Opgaver løses bedst af teams, der er sammensat på tværs af generationer, og hvor man kan lære af hinanden. Ledere bør fremme en læringskultur, hvor fejl ses som læringsmuligheder, da det er med til at sikre et sundere mentalt arbejdsmiljø.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan sikrer du balance mellem de unges ambitionsniveau og jeres krav til dem?
- Er du bevidst om de faser, man gennemgår, når man skal lære?
Læs også: Guide: 3 råd om et godt arbejdsmiljø
8. Hjælp de unge med at håndtere perfektionisme og usikkerhed
Mange unge føler sig pressede til at præstere perfekt fra starten og kan opleve angst, når de begår fejl. Arbejdspladser bør understøtte en sund fejl- og læringskultur ved at tale om fejl som naturlige og opfordre til at eksperimentere. En buddy-ordning kan tilbyde unge støtte fra erfarne kollegaer, og en mentor eller coach kan hjælpe med svære, personlige udfordringer. Samtidig kan man fremme en sund præstationskultur ved at anerkende indsatsen og processen frem for målet og det perfekte resultat.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan oplever du de unges usikkerhed?
- Hvordan kan du italesætte, at ingen er perfekt?
- Hvordan arbejder I med mål i organisationen? Og hvordan modvirker i en usund målkultur?
- Har I buddy-ordninger eller mentor?
9. Anerkend indsatsen frem for resultatet
Unge, som er vant til tests og sammenligning, har brug for procesfokus frem for konstant præstationsmåling. Ved at sætte klare procesmål og synliggøre små fremskridt får de ejerskab over deres udvikling og styrket selvtillid. Fejl skal tales om åbent og konstruktivt, så de bliver en naturlig del af læringen i stedet for noget, der skjules. Anerkend modet til at prøve – det er ikke resultatet, men indsatsen, der tæller. En sådan kultur reducerer præstationspres og opmuntrer til både individuel og team-baseret læring.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvordan arbejder I målrettet med at “øve jer” på jeres arbejdsplads?
- Hvordan kan I træne de unge i at have en accepterende tilgang til at begå fejl?
- Hvordan kan du fylde på de unges “mestringsbæger”?
- Hvordan kan I styrke holdfølelsen, hvor man vinder sammen og taber sammen?
Læs også: Præstationsindividet uden pauseknap
10. Skab et trygt spring fra uddannelse til arbejdsliv
Arbejdspladser har en vigtig rolle i at hjælpe unge i overgangen fra uddannelse til arbejdsmarkedet. Projekter som “Ungegaranti”, der matcher unge med lokale arbejdspladser, hjælper unge til joberfaring og støtte. Praktisk læring og mentorer hjælper de unge til at forstå arbejdslivets krav og udvikle selvtillid. Ved åbent at vise sårbarhed og fejl kan du og kollegaer være rollemodeller, der nedbryder de unges præstationspres. Tæt dialog om forventninger reducerer usund perfektionisme og hjælper de unge med realistisk selvtillid og mål.
Refleksionsspørgsmål:
- Hvilket samfundsansvar har I som organisation over for unge?
- Hvordan stiller I krav til unge på en god måde?
- Hvilke forventninger har I til de unge?
- Hvordan styrker I det sociale fællesskab ung til ung imellem på arbejdspladsen?
Artiklen bygger på bogen Ung og perfekt af Rebekka Bøgelund.