Artikler om Strategi

Strategi handler om, hvordan en organisation kommer fra, hvor den er i dag, til den position, den ønsker at indtage i fremtiden. Den stigende interesse for strategi og ledelse skyldes den hastige udvikling i samfundet, som kræver at organisationer kontinuerligt skal tilpasse sig de nye omstændigheder.

Forskning viser, at langt de fleste strategier ikke bliver eksekveret efter hensigten. En forklaring er, at ledelsen overser, at en strategi ikke kan implementeres direkte. Den vil altid først blive fortolket og oversat af dem, der skal være med til at føre den ud i livet. Ofte er det i formuleringen af strategien, at det går galt. Hvis ikke strategien er kort, klar og fornuftig, så bliver det vanskeligt at eksekvere den.

Væksthus for Ledelse har lavet publikationen: ”Fra papir til praksis”, der sætter fokus på, hvordan topledelsen kan understøtte oversættelsen af strategier, så de kan lykkes i praksis. Den finder du på Lederweb.

På Lederweb finder du også artikler og værktøjer til at lykkes med de forskellige aspekter i forhold til strategier.



  • Strategi
Viser 5 / 235
Ingen resultater.
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Hvad Kotter kan lære dig om forandringsledelse

    70 pct. af alle store forandringer mislykkes. Ifølge Harvard-professoren John P. Kotter skyldes det blandt andet, at lederne ikke har en tydelig vision, og at de ikke fejrer de små succeser undervejs i forandringsprocessen. Her får du professorens råd om, hvordan du undgår, at den forandring, du er sat i spidsen for, mislykkes.

    Læs mere
  • Adfærd, som belønnes, vil blive gentaget. Foto: Colourbox.dk

    Motivationsteorierne - en kort beskrivelse

    Motivation kan både forstås som tilfredsstillelse af de menneskelige behov og mere procesorienteret med udgangspunkt i forventning, målsætning, belønning eller balance. Her får du en kort introduktion til de vigtigste tilfredshedsteorier og procesteorier.

    Læs mere
  • Lewins 3 trin til forandringsledelse

    Ved at forberede dine medarbejdere og organisation grundigt på de forandringer, der skal ske, undgår du tumult og kaos. Kurt Lewins model hjælper dig til at forstå faserne i en forandringsproces, så forandringen bliver en succes.

    Læs mere