Undgå de fejl som din kollega begår

Hvis du ikke uddelegerer, ikke sætter mål og glemmer, at det også skal være sjovt at gå på arbejde, så har du allerede begået tre af de ni lederfejl, som du skal undgå, hvis du vil være en god leder. Læs mere om de typiske fejl, og hvordan du undgår dem.

Skribentinfo

Den fejlfri leder findes ikke, og fejl gør os klogere, hvis vi lærer af dem. Alligevel er der ni klassiske fejl, som andre ledere har begået og lært af, og som du derfor ikke behøver også at gøre. Peter Economy, amerikansk forfatter til en række bøger om ledelse, udpeger i en artikel på Inc.com de typiske fejl, som du bør undgå.

1. Uddelegerer ikke

Som leder skal du kunne uddelegere opgaver, ansvar og have beslutningskompetencer. Hver gang der lander en ny opgave på dit bord, skal du spørge dig selv om opgaven kan uddelegeres til en af dine medarbejdere i stedet.   

Gode råd når du skal uddelegere:

  1. Afklar, hvad der skal uddelegeres
  2. Find den rette at uddelegere til
  3. Giv medarbejderen den fornødne beslutningskompetence
  4. Præcisér målet, og sæt en deadline
  5. Beskriv de resultater du forventer, men ikke metoden
  6. Spørg løbende, hvordan det står til
  7. Giv feedback

De syv råd er baseret på artiklen: 7 trin til bedre uddelegering

 

2. Sætter ikke motiverende mål

Mål kan motivere, give medarbejderne retning og formål. Samtidig kan mål også sikre, at medarbejderne arbejder efter organisationens overordnede formål. At sætte mål sammen med medarbejderne er en vigtig ledelsesopgave. De mål I finder frem til, bør altid understøtte organisationens mål.

Læs om, hvad der ellers kan dræbe medarbejdernes motivation her

  

3. Finder for hurtige løsninger

I iveren efter hurtigt at løse problemer, har ledere tendens til at overse de besværlige, men mere langtidsholdbare løsninger. Som leder skal du træffe en beslutning og komme videre – men undgå hastværk.

Sir Alex Ferguson stod i spidsen for Manchester United i 26 sæsoner. En af hans styrker som leder var at tænke langsigtet. Læs Fergusons opskrift på den succesfulde leder her


4. Kommunikerer dårligt – eller slet ikke

Når der er travlt, kan det være svært at holde medarbejderne opdateret om den seneste udvikling. Lige meget hvor hurtigt det går, så skal lederen dog sørge for, at medarbejderne har den information, der er nødvendig, for at de kan udføre deres arbejde.

Mange ledere føler sig pressede af et næsten umætteligt kommunikationsbehov hos medarbejderne. Artiklen her giver fem råd om, hvordan du kommunikerer klogt i en travl hverdag.

  

5. Tør ikke begå fejl

Selv de mest talentfulde og omhyggelige medarbejdere begår fejl. En god leder sørger for at skabe en kultur, hvor medarbejderne ikke er bange for at løbe en risiko. Det kan være forbundet med fejl, men de fleste lærer meget af deres fejl. 

All men make mistakes, but only wise men learn from their mistakes. - Winston Churchill

Læs mere om hvordan du vender dine fejl til succes


6. Nægter at forandre sig

Hvis du som leder tror, at du kan forhindre forandringer i din organisation, så tager du fejl. I stedet for at kæmpe imod forandring, så skal du forberede organisationen på, hvordan forandringerne skal tackles. 

Din modstand mod forandring har et naturligt formål; at beskytte dig mod psykologiske traumer, som negative forandringer medfører. Desværre kan det system, der beskytter dig også forhindre dig i at foretage nødvendige og positive forandringer. Bliv klogere på din egen modstand mod forandring her


7. Afsætter ikke tid til sine medarbejdere


Når en medarbejder har behov for at tale med dig – ligegyldigt hvad det drejer sig om – skal du lægge dit arbejde til side, slukke telefonen og fokusere på, hvad medarbejderen siger. Hvis du ikke har muligheden for det, så skal du aftale et tidspunkt med medarbejderen, så snart det er muligt. 

Læs syv råd om, hvordan du får mere tid til det, der er vigtigt

 

8. Glemmer at arbejde også skal være sjovt

Ledelse er hårdt arbejde. Der hviler et tungt ansvar på lederens skuldre. Alligevel skal lederen sørge for, at arbejdspladsen er et rart og sjovt sted at være. Medarbejderne tilbringer det meste af deres dag – deres liv - på arbejdet. Gør derfor arbejdspladsen til et rart sted at være.

Mange er stadigvæk af den overbevisning, at alvorlige mennesker arbejder mere seriøst og koncentreret, end dem, der er glade og griner. Det hænger imidlertid ikke altid sådan sammen. Humor kan øge arbejdsglæden, give nærvær, nedbringe sygefraværet og give plads for øget kreativitet. Den skaber kort sagt: bedre trivsel.Læs om, hvordan du bruger - eller bruger humor på jobbet her

I Væksthus for Ledelses undersøgelse, Ledere der lykkes, kortlægges fem kernekompetencer og fire supplerende komptencer hos succesfulde ledere. Humor er en af kompetencerne. En leder der udøver kompetencen fremragende:

  • Kommer aldrig galt af sted med humor. Ved altid hvem og hvilken situation, der kan tåle hvilken grad af humor.
  • Bruger med stort held og sikkerhed humor til at skabe tryghed, motivation, forståelse for dilemmaer og energi. Gælder både i mødet med medarbejdere, forældre, politikere og andre interessenter.
  • Er kendt for altid at kunne komme med en frisk bemærkning. Bruger humor på en kærlig måde – for eksempel til at hindre en følelsesmæssig eskalering af en konflikt.

Læs og bestil publikationen 'Ledere der lykkes' her

 

9. Anerkender ikke

Lederen kan gøre meget for at anerkende medarbejderne. Det koster ikke noget, er nemt og hurtigt. Når du tager dig tiden til at anerkende medarbejdernes arbejde og resultater, vil det styrke deres arbejdsglæde, deres loyalitet og resultater.

Læs mere om anerkendelse, der virker her

Artiklen er baseret på Peter Economys artikel: Don't Make These 9 Deadly Leadership Mistakes fra Inc.com. Peter Economy er forfatter til en række ledelsesbøger.

 

Læs også:

Machiavelli: Få mestermanipulatørens vigtigste ledelsesråd

Kinesisk krigsgeneral giver 11 råd til din ledelse

Guide til god ledelse

 

Skribentinfo

Kommentarer